Mark's campaign
 
 
 

14 augustus 2008

Het is rustig in de herberg. Tamir staat aan de bar, Brinn staat in het vuur te staren, Darque en Ecto hangen rond. De enkele andere gast is een priester van Pelor die in een hoek zit. De rust wordt ruw verstoord als er een groep mannen binnenkomt. Aan hun kledij is duidelijk te zien dat het niet om de stadswacht gaat maar de manier waarop ze de situatie onder controle nemen verraad dat het niet zomaar een stel bandieten is.

Direct worden de twee uitgangen bewaakt en wordt de priester die in de hoek zit ruw aangepakt. Hoewel Tamir de priester niet kent vindt hij dat deze wel met buitensporig geweld wordt behandeld en vraagt de mannen wat de priester hun wel niet misdaan heeft dat ze hem zo moeten aanpakken. Natuurlijk loopt dit uit op een ordinaire knokpartij.
De bandieten blijken inderdaad vrij vaardig met het zwaard maar de groep onder leiding van Brinn weet de bandieten te overmeesteren en redden wellicht daarmee het leven van de priester. Eenmaal bekomen van de schrik verteld de priester dat de aanvallers leden van het Ashen Convenant zijn, worshippers van Orcus. Hij was achter de locatie van hun shuilplaats gekomen en was op weg naar Fallkrest om hulp van de priesters van zijn orde te halen om het Convenant te stoppen.

We besluiten zelf actie te ondernemen en de priester wijst ons de weg naar de schuilplaats. Ecto is zo slim om in ieder geval een kaart achter te laten zodat mochten de priester en wij het niet overleven dit geheime convenant niet ongestoord verder zijn gang kan gaan. Het regent tegen de tijd dat we bij de ruines aankomen waaronder de schuilplaats van het Convenant zich bevindt. Gelijk bij de ingang worden we door twee mannen aangevallen. Met een redelijk wat moeite lukt het ons om deze twee te verslaan. Een van de twee mannen blijkt een amult of health +1 te hebben waar Darque zich snel over ontfermd (lees inpikt). We dalen verder af en komen in een ruimte terecht waar we vier robes zien hangen. Een gang naar links voert ons verder de ruinen in. De gang maakt gelijk een bocht naar rechts en we zien een soort kerk.

Gelijk worden we aangevallen door nog meer leden van het Convenant waaronder een spellcaster. Er breekt een hels gevecht uit waarbij wij al onze krachten moeten aanwenden om het op zijn minst te overleven maar het lukt ons om de aanvallers te doden. Eén aanvaller brengen we weer bij kennis zodat we hem kunnen ondervragen. De man moet even onder druk gezet worden maar verteld daarna wat ons nog te wachten staat in de volgende ruimtes. De man wordt vastgebonden zodat we hem later kunnen meenemen naar de stad voor berechting. We onderzoeken de kerk en achter het altaar blijkt zich een geheime deur te bevinden. Nadat onze vriende zich hersteld hebben van het gevecht besluiten ze de deur te openen.

Door een korte gang komen ze in een grote ruimte terecht waar snel wordt afgerekend met enkele zombies. Een gang aan de rechterkant leidt verder naar een tweede grote ruimte. Omdat het donker is in de ruimte en ons licht niet ver rijkt wordt proefondervindelijk vastgesteld hoeveel skeletten zich hier bevinden. Het aantal wordt op zestien gesteld als Tamir na zijn eerste stap in de ruimte zestien pijlen op zich ziet afvliegen. Ecto komt in actie en werpt zich achter een tafel die aan het begin van de ruimte staat, gooit deze om en verschuild zich hierachter. Er volgt wederom een ongecontroleerde actie van onze vrienden om dichter bij de skeltten te komen. De skeletten blijken echter zeer zwak en na een paar flinke klappen worden de skeletten aan diggelen geslagen. Er wordt een orb gevonden die de magier in zijn bezit krijgt en de wand of witch fire blijkt handig te zijn voor de warlock, dat is tenminste wat hij ons doet geloven.

Na een goede nachtrust besluiten we veder te gaan naar Fallkrest. Onderweg brengen we nog een bezoekje aan een oude kobold lair die een witte draak aanbaden totdat de hele lair werd schoongeveegd door een andere groep avonturiers. Zonder verdere problemen (hoe is het mogelijk) komen we in Fallkrest aan en vragen om een adientie met de gezagvoerder over deze stad. Na een lange tijd van wachten krijgen wij Lord Warden te spreken. Deze verteld ons dat de kobolden zijn losgeslagen en voor veel problemen zorgen in de regio sinds de witte draak is verslagen. Vooral de King’s Road blijkt met de dag gevaarlijker te worden. Een waardvol harnas van Lord Warden is al in handen gevallen van deze kobolden.

De groep biedt aan achter deze kobolden aan te gaan voor een premie van 320 gp. Verder mogen ze de buitgemaakte schatten ook houden. Tamir beloofd echter het harnas terug aan Lord Warden terug te geven mocht dit gevonden worden. De groep vertrekt en worden op de King’s Road overvallen door een groep kobolden en een spellcaster. Onze vrienden vechten op leven en dood. Regelmatig vallen party members bewusteloos neer om vervolgens na een snelle heal weer klaar te staan om opnieuw neer te gaan. Uiteindelijk lukt het ons om in ieder geval de fighters neer te slaan. Tijdens het gevecht worden we voortdurend bestookt met vuur, frost en acid door een irritante magier (zijn er ook niet-irritante magiers). Ecto weet uiteindelijk de magier te vinden maar de party ligt tegen die tijd al in puin. Na nog een paar slopende minuten waarin de ene na de andere party member van de dood gered moet worden wordt ook de magier verslagen. Veertig GP, een potion of healing en wat rotzooi staan in schril contrast met de gevoerde strijd. Niet eerder hadden wij het zo moeilijk.

We besluiten een herberg te zoeken om te herstellen maar voor de deur van de herberg worden we nogmaals aangevallen. Dit maal is het echter geen georganiseerde groep maar een vuurkever (wel een grote), een stirge en een verdwaalde kobold. Na met deze vijanden afgerekend te hebben betreden we de herberg waar het stil is.

De volgende morgen besluiten Brinn en Tamir met zijn tweeen verder richting de bergen te gaan. Al vrij snel worden we weer aangevallen door een stelletje kobolden. Een van de kobolden blijkt een long sword +2 te hebben. Na met deze vijanden afgerekend te hebben komen Tamir en Brinn overeen dat Brinn het long sword het best kan gebruiken. Tamir zal aan Lord Warden vragen of het het harnas van hem kan overnemen als het harnas inderdaad gevonden zal worden. We besluiten toch maar weer terug naar de herberg te gaan om uit te rusten.

De dag daarop vertrekken we weer richting de bergen. Op de plek waar we de vorige dag zijn aangevallen besluiten we noorwaards te gaan. Bij een beekje worden we aangevallen door twee kobolden. Eén van de kobolden heeft een vermin attack waarmee hij Brinn weet te raken. Onze tactiek blijkt steeds beter te worden en met deze twee kobolden wordt makkelijk afgerekend. We onderzoeken de lijken en vinden 20 gp, een potion of healing en een gem van 100 gp. We voelen dat we dichter bij komen nu de kobolden steeds waardevollere voorwerpen bij hebben. We naderen een waterval en Brinn ontdekt dat er achter de waterval zich een grot bevindt. We kunnen niet zien wat er zich achter het watergordijn verbergd dus we stappen op goed geluk naar binnen. Iets verderop in de grot staan zeven kobolden klaar om ons op te vangen. Zeven hiervan blijken minions te zijn waar Tamir’s cleave zeer effectief blijkt te zijn. Door wederom prima tactisch spel van Brinn en Tamir waarbij de powers optimaal benut worden worden de kobolden afgemaakt. Twee proberen te ontkomen maar door snel ingrijpen van zowel Brinn als Tamir wordt dit voorkomen.

De basis van deze kobolden is gevonden maar we weten dat we met te weinig zijn om verder de basis binnen te dringen. Misschien kunnen we avonturiers vinden die ons mee willen helpen om dit alles tot een goed einde te brengen.

11 januari 2009

Brinn, gewond geraakt tijdens de laatste missie, heeft rust nodig. Ondanks het aanbod van Tamir om op hem te wachten laat Brinn hem gaan om zo snel mogelijk een einde te maken aan de dreiging van de kobolden. Op zoek naar avonturiers die met hem het dungeonen achter de waterval verder willen verkennen beland Tamir in de Silver Union Inn in Fallkrest. Bij de ingang wordt hij haast onver gelopen door een dwerg die naar buiten komt en naar binnen roept dat hij met 100gp terug zal komen. Informerend bij de inn keeper komt Tamir erachter dat de dwerg de neef (of was het broer) van de inn keeper is. De inn keeper verteld hem dat de dwerg, Bobby genaamd, ook een avonturier is, of in ieder geval wil worden.

Ik weet niet precies meer hoe maar Tamir sluit vriendschap met Bobby. De dwerg blijkt een zware vorm van ADHD te hebben dat Tamir in eerste instantie mateloos irriteerd, later wordt het meer en meer amusant. Samen besluiten ze naar da andere herberg in de stad te gaan, aan de andere kant van de rivier. De oversteek van de rivier is niet kosteloos en Bobby's kwaliteiten laten zich hier direct gelden. Hij weet zonder te betalen aan de overkant te komen. Tamir betaald natuurlijk netjes. De andere herberg waarvan mij de naam even ontschoten is blijkt een wat minder goed etablisement te zijn. In de hoek zien we een tiefling die eruit ziet als een unaligned paladin. Een zeldzame soort die je nauwlijks meer in het wild ziet. Maar hier in een low-profile herberg vinden we er nog eentje. Mashai biedt aan mee te gaan en gedrieen vertrekken we op weg naar de waterval.

Eenmaal aangekomen zien we dat de ingang wordt bewaakt door eek kobold. Bobby scout ongezien tot dicht bij de waterval maar verknalt het dan door te proberen met de kobold te praten (op dat punt moet hij nog veel leren). De kobold slaat gelijk alarm maar voor hem zelf is al veel te laat. Mashai charged en samen met Bobby is de kobold al snel plat. We stappen de waterval door en komen gelijk in gevecht met een drietal monsters. Een gewone, een dikke en later blijkt er ook een spellcaster bij te zitten. Bobby en Mashai beginnen te meppen en Tamir gebruikt z'n fey step om bij de magier te komen die daar niet blij mee is. Helaas wordt Bobby geneutralliseerd door de magier en moet Mashai een groot gedeelte alleen doen terwijl Tamir de magier achternaloopt. De magier gaat er als eerset aan en door goed gebruik van de mark van die power digesen gaat het op het einde van het gevecht heel hard achteruit met de twee die nog over waren.

De grot blijkt snel dood te lopen en de vraag is dan ook of dit wel een echte basis was. Misschien dat er nog meer van dit soort grotten zijn waar kobolden zich schuilhouden. Wel vinden we hier wat spullen waaronder het harnas van Lord Warden waarvan Tamir had beloofd het terug te brengen. Hoewel Tamir wil graag het harnas overkopen van Lord Warden maar besluit het harnas niet te gebruiken tot Warden toestemt. Terug in Fallkrest blijkt Brinn aan de beter hand en wordt hij voorgesteld aan onze twee nieuw companion. Bobby ADHD en Mashai unanlinged.

25 januari 2009

Brinn en Tamir besluiten samen met hun nieuwe companen Bobby en Mashai opnieuw op pad te gaan. Marla, de priesteres die Brinnn heeft verzorgd vertelt over een cult die zwarte rituelen uitvoert in een vervallen kasteel even voorbij Winterhaven. De Death Cult, zo wordt de cult genoemd, moet gestopt worden volgens Marla en er is een beloning uitgeloofd van 250 gp voor diegenen die de cult stopt. Tamir weet dat een oude vriend van hem, Douvestaul, op onderzoek is uitgegaan, maar het blijkt dat er lang niets meer van hem vernomen is. Een reden te meer om snel weer op pad te gaan. Dan lopen Brinn en Tamir nog een oude vriend tegen het lijf. Drake, de Tiefling Warlock. Over waar hij heeft uitgehangen wordt niet gedisuseerd, Brinn en Tamir zijn blij dat hij zich weer aanlsluit bij de groep. Er is nog meer premie op te strijken als we terugkeren met een kaart van de ruines, maar de pipo die daarnaar vroeg had zo’n moelijke naam dat ik niet meer kan ontcijferen wat ik had opgeschreven. Natuurlijk weten de characters nog wel de naam van deze persoon die 250 gp betaald voor de kaart.

Onder weg van Fallkrest naar Winterhaven worden we natuurlijk aangevallen maar met de tanks Brinn en Tamir in de voorhoede en Bobby, Mashai en Drake die van afstand flinke schade toebrengen is de encounter vrij snel voorbij. We vinden slechts 47 sp en nog wat wapens. Als we in Winterhaven aangkomen gaan Drake, Brinn en Tamir langs bij de smid die een magisch armor was verloren aan de kobolden. De kobolden hadden geloof ik een karavaan overvallen waarbij de armor was gestolen. Er was ook nog iets met ene Lord Warden, die had ook iets met die armor te maken maar hoe dat ook alweer zat weet niemand meer. Hoe dan ook, Tamir had beloofd de armor terug te geven maar weet de smid over te halen om de armor aan hem te verkopen voor een bepaald bedrag of gunst. De armor wordt aan Tamir verkocht voor de belachelijke lage prijs van 150 gp. Je zou je bijna afvragen welke curse er op dat harnas zit. Toch besluit onze fearless Eladrin het armor aan te trekken. ’s avonds treffen we twee lieden uit Winterhaven die ons meer informatie kunnen geven over de oude ruine. De ene heet Alien the old one (erg origineel) en de ander zoeits als Valthrun (wel origineel, want ik schrijf het vast verkeerd). Ze vertellen dat het kasteel ooit bewoond werd door een magier die daar een protal aan het bouwen was. Op het moment wordt het bewoond door kobolden.

De volgende ochtend gaat ons vijftal in richting van de ruine. Plotseling horen we geritsel in het stuikgewas en worden we beschoten door een kobold. Tamir besluit gelijk actie te ondernemen en gaat erachter aan. Aangekomen bij een riviertje ziet hij de kobold niet meer. Naar nog wat heen en weer geren tussen de weg en het beekje door verschillende party member besluit de DM dan toch maar een echt gevecht uit te lokken maar hem aardig lukt. De battle verloopt dramatisch, er wordt volop gemist, en de rake klappen doen niet echt veel schade. Tamir volledig omsingeld gaat als eerste neer en de machtige kunst van Brinn om de gegroepeerde kobolden weg te vagen verloopt ook veel slechter dan normaal. Tamir wordt door Brinnn weer op de been geholpen en kan weer aanvallen. Ondertussen zijn Bobby, Mashai en Drake dapper in gevecht met een magier (wat zijn het toch klote tegenstanders) en irontooth, een of andere super kobold. En toen was het tijd voor de spelers om huiswaards te gaan.

28 februari 2009

Het gevecht gaat verder. Plotseling zet onze DM ook nog een ghost op het speelbord. "Weet je dat wel zeker Mark?". "Ehh, ja das Darq". De spelers slaken en zuch van verlichting. Hoe dan ook, het gevecht wordt voortgezet. Ondanks het ontbreken van Darq die in een gevecht zeer waardvol is blijft het aantal monsters gelijk. De DM drijft de spelers nou eenmaal graag tot wanhoop. Tamir wordt weer eens als eerste neergemaaid maar Brinn en Bobby blijven stug doorgaan. Uiteindelijk blijft alleen de magier over en probeert te vluchten maar Bobby gaat hem heldhaftig achterna. Brinn twijfelt maar na stevig op hem in te praten door een bewusteloze Tamir en een Bobby die gescheiden wordt van Brinn door een waterval zet ook Brinn de achtervolging in. Bobby gaat onderuit maar Brinn is intussen geariveerd. Na twee bloedstollende ronde weet Brinn de magier af te maken en zo red Brinn de party. Achterin de grot vinden een kistje en wat kleingeld.

Na dit gevecht waarbij we dus bijna allemaal het leven lieten blijkt dat Tamir's vermiste vriend zich niet in de grot bevindt. De DM herrinert ons eraan dat we eigenlijk naar een ruine opzoek waren en geen grot. Dus zetten we onze reis voort en vinden even later inderdaad een ruine. Daar aangekomen blijkt dat er een groep bezig is met het graven van een zwembad waaruit ze juist een of ander artefact opgraven. Bobby en Brinn willen een gesprek aangaan maar worden vrijwel direct aangevallen. Tamir is iets achtergebleven, maait met zijn cleave twee minions in een klap neer wordt daarna tweemaal vol geraakt door reptiel achtige bewakers en gaat voor de verandering weer eens neer. Bobby en Brinn delen weer rake klappen uit. Zelf een bij tijd en wijle onzichtbare magier en een irritante halfling kunnen niet voorkomen dat ze alleemaal afgemaakt worden. Tamir wordt bij bewustzijn gebracht en treft zijn vermist vriend aan. De lijken worden onderzocht en we vinden wat kleingeld. Het artefact, een draken schedel geloof ik, besluiten we naar een tempel te brengen om het daar veilig te laten bewaren.

21 maart 2009

13 april 2009

Er vallen wat episodes tussen uit maar ik wil toch proberen het verhaal een beetje bij te houden want ik heb onderhand al niet meer in de gaten waar we eigenlijk mee bezig zijn.

Na ons laatste gevecht besluiten we zwaar gehavend terug te keren naar Winterhaven om daar te rusten en de volgende dag verder het dungeon onder de ruine verder te verkennen. (Oh, ja er komt al weer iets terug: die ruine moesten we in kaart brengen). Eenmaal terug blijkt dat de poorten van Winterhaven dicht zijn en dat er paniek heerst. De doden op het kerkhof staan op uit hun graven en wij worden gevraagd om het te gaan onderzoeken.

Natuurlijk doen we dat en we komen er al gauw achter dat er een ritueel plaatsvindt waarbij ondoden gefabriceerd worden. Hoewel we geen donkere priesters zien op het kerkhof zien we wel diverse ondoden, voornamelijk skeletten. Verderop ontdekken we een blauwe cirkel. Drake weet te vertellen dat als we die plek vernietigen (of zoiets) dan zullen de ondoden verdwijnen. De zwaargevwonde Brinn die niets meer te healen heeft blijft buiten de omheining van het kerkhof en doe zijn best Drake en Tamir te helpen terwijl zijn proberen de cirkel te vernietigen. Drake kent een ritueel waarmee hij de cirkel kan neutrliseren. Tamir gaat mee om de klappen op te vangen want daar is ie goed in. Drake slaagt er op het nippertje in om de cirkel onschadelijk te maken maar tijdens het gevecht duikt er wel een vrouwelijk archter op uit het mausoleum.

Als de ondododen eenmaal zijn verdwenen probeert de archer te ontkomen. Drake en Tamir zetten de achtervolging en de miep wordt snel overmeesterd. De vrouw draagt de naam Ninaran en ze heeft een scroll bij waarin een wachtwoord genomed wordt dat we moeten gebruiken in de ruine. We leveren Ninara over aan de de autoriteiten van Winterhaven. We worden hartelijk onthaald door Padraig die de scepter in WInterhaven zwaait.

De volgende dag keren we terug naar de ruine We dalen af naar het gedeelte waar we de vorige keer gevochten hebben met slimes en betreden het gedeelte wat we nog niet in kaart gebracht hadden. We komen terecht in een ruimte waarop verschillende nauwe gangen uitkomen en bijna direct worden we aangevallen door zespotige vleermuisachtige wezens met een chitine pantser. Brinn probeert het zo tactisch mogelijk aan te pakken waarbij het woord "combat advantage" vaak valt. Drake probeert vooral niet geraakt te worden en beland uiteindelijk onderin een put. Tamir hakt er lustig op los en maakt zich geen zorgen. Uiteindelijk bleven er twee monster over die we nog moeten afmaken maar dat is iets voor de volgende keer.

24 april

Met de hulp van Bobby en Mashai worden de monsters snel uitgeschakeld. We lopen verder door en komen in een kamer waar wij een kist vinden. Natuurlijk plunderen we de hele hap. Heel het eerste level is nu door ons in kaart gebracht en we volgen de enige trap die naar level twee leidt. Onder aan de trap worden we bijna direct aangevallen door een aantal guards. Door de grote overmacht kunnen we niet voorkomen daar er gelijk groot alarm wordt geslagen. Bobby, Mashai en Tamir weren zich kranig en het wordt een lang gevecht. Intussen weet een van de vijanden hun huisdiertje te bevrijden in de vorm van een spin. Onze ervaring met spinnen in vierde editie is nihil maar uit anderen campaigns weten we dat ze zeer gevaarlijk kunnen zijn. Toch blijkt de spin maar spinnetje te zijn want met een paar rake klappen is het snel afgelopen met het gespin (dierenbeulen). Voorzichtig dringen we dieper door in het dungeon. M.a.w. ik weet niet meer precies wat er toen gebeurde. Wat ik wel nog weet maar dan kan ook op 1 mei zijn geweest is dat m'n harnas naar de haaien ging en dat er niks overbleef dan een hoopje stof dat 5000 gp waard is en we zijn er nog niet uit of dat verdeeld moet worden of dat het van Tamir zelf is.

1 mei

We lopen verder. Hier en daar worden wat deuren ingetrapt voornamelijkdoor Tamir... nee eigenlijk alleen maar door Tamir die daar behagen in schijnt te scheppen. Uiteindelijk belanden we in een deel met een aantal langere gangen. We besluiten maar op geod geluk een gang uit te proberen maar het geluk blijft uit. De gang leidt naar een soort guard room. Tamir er Brinn stormen natuurlijk als eerste naar voren terwijl Bobby en Mashai wat achter blijven. Zodra B&T ver genoeg de gang in zijn gestormt valt er een valhek achter hun dicht. Maar Brinn weet te voorkomen dat we in de val gelopen zijn door met brute kracht de tralies te verbuigen zodat we terug kunnen. Tactisch trekken we ons terug. Dan gaat er achter ons nog een deur open en worden we (Bobby en Masha) ook nog in de rug aangevallen. Het wordt er druk in de gang en het afmeken van monsters gaat langzaam omdat ze steeds wegvluchten als ze geraakt zijn (stelletje lafaards). Toch weten we een beetje ruimte te creeeren maar dan blijkt er ook nog een archer en een spellcaster van een afstandje op ons te richten. Bobby en Tamir willen deze dreiging zo snel mogelijk neutraliseren en dat lukt met succes. Brinn houdt moedig stand tegen een overmacht van vijanden die door hun grote aantal zeer moeilijk te raken zijn. Mashai helpt waar ze kan en maakt monsters af voordat ze da kans krijgen weg te rennen.

Uiteindelijk weten we ook dit gevecht te overleven zij het zwaar gehavend. We vinden een zwaard +1 dat niemand wil hebben en dat we gaan verpatsen. Tamir neemt het prul mee. Verder vinden we een righteous armor +2 dat Tamir op zijn verlanglijste had staan. Tamir die zich een beetje naakt voelt in een niet magisch harnas trekt het ding aan en het blijkt wonder boven wonder nog te passen ook. De vijanden worden gestript van alles wat waardevol kan zijn en we kijken weer wat rijker uit naar een extended rest.