|
4 februari 2007
Het zootje ongeregeld besluit terug te gaan naar Hluthvar, in het
gezelschap van het doosje en de sexy companions. Ze nemen hun intrek
in de stad in de inn waar ze ook verbleven toen Hluthvar werd aangevallen
door de Zhentarim en Fyroth Tashravil. De stad is inmiddels bezig
met de wederopbouw. Ook de inn buiten de stad wordt opnieuw herbouwd.
De mensen in de stad beschouwen het zootje als helden en begroeten
hen ook zo.
Zodra intrek in de herberg is genomen, nemen Eldred en Grimbeard
een kamer met de companions en de doos, waar ze dagenlang niet uitkomen
en alleen maar roomservice bestellen.
In de tussentijd gaan Rolf, Mel en Fir'lag naar Mario's magische
winkel om items te laten identifyen, waaronder een spear +2, een
Dwarven Runehammer en een Dwarven Thrower (warhammer). (Zie lijstje
van Joost voor precieze items) Die Dwarven Thrower wordt trouwens
gezocht door de afstammelingen van de dwergen die zich eerst in
de dungeon of death gesettled hadden.
Mel en Rolf vinden het kistje met companions steeds verdachter
worden en Mel gaat langs bij High Ward Maurandyr en zijn rechterhand
Bonanza om navraag te doen. Het vermoeden is dat de kist een minor
artifact is en er wordt haar gevraagd om een afbeelding van het
kistje mee te nemen zodat de sages in de bibliotheek onderzoek kunnen
doen.
Mel gaat terug naar de inn en legt het verhaal aan Rolf voor. Rolf
vindt dat we beter direct het hele kistje mee kunnen nemen, dus
hij stormt de kamer van Eldred en Grimbeard binnen om zonder pardon
het kistje mee te nemen. Eldred en Grimbeard gaan direct in de achtervolging.
Zodra Rolf bij de tempel van Helm aankomt ontstaat er een kleine
schermutseling tussen Rolf en Grimbeard, die vindt dat Rolf het
kistje gestolen heeft en niet eens gezegd heeft waarom hij het kistje
mee wilde nemen. Dat laatste is wel waar. Mel trekt haar zwaarden
en komt zich er ook mee bemoeien. Het groepje wordt omsingelt door
Helm wachten.
Uiteindelijk wordt een afbeelding van het kistje aan High Ward
Maurandyr meegegeven en worden Eldred, Grimbeard, kistje en companions
onder toezicht gehouden in de tempel.
Grimbeard besluit te gaan wandelen en zodoende eindigt het hele
groepje in de inn buiten de stad waar op Eldred's kosten een feestje
wordt gegeven. De drank is op de kosten van Eldred. De companions
zijn ook mee. Wat opvalt is dat ze voor iedereen de perfecte partner
zijn. Ze stellen altijd de juiste vragen, passen zich aan de persoon
aan waar ze mee spreken. Bij een dronkeling zijn ze ook erg dronken
en bij iemand die dat niet is, zijn ze niet dronken.
Ook schijnen ze de gnoom Fir'lag met rust te laten. Ze zeggen hem
wel gedag, maar verder niks. Terwijl Grimbeard zich bezighoudt met
drinken en een bargevecht, onderzoekt Fir'lag het kistje en probeert
een dispel magic op uit, die mislukt. Grimbeard houdt een oogje
op het kistje.
In de tussentijd verdwijnt Eldred met twee companion vrouwen naar
een van de 5 kamers die hij voor het gezelschap geboekt heeft. Ook
Rolf verdwijnt naderhand met een dame en Grimbeard volgt niet veel
later met een dwergenvrouwtje.
Een companion probeert Mel wat losser te krijgen door haar te vragen
naar het gevecht met de Zhentarim en Fyroth, en vraagt haar om een
demonstratie van haar zwaard technieken te laten zien. Uiteindelijk
gaat hij ook met haar mee naar boven, maar slaapt hij op de bank.
De volgende ochtend, na een nacht van veel plezier, krijgt Grimbeard
de neiging om eens uit te vissen wat zijn goede vriend Tim aan het
doen is. Zodoende stormt hij de kamer van Eldred in, die nog steeds
met twee vrouwen in bed ligt. Hij heeft een te grote kater om met
de bol te scryen, maar uiteindelijk weet Fir'lag de elf een anti
kater potion te geven.
Het enige wat in de bol te zien is, is dat Tim aan het douchen
is.
Er komt een luide schreeuw uit de stallen en Mel, Rolf, Grimbeard
en Fir'lag gaan op nader onderzoek uit. Een paard ligt op de grond
en er is iets uit de buik van het paard gescheurd dat een klein
aantal bloedvlekken heeft achtergelaten.
24 februari2007
Ons zootje ongeregeld ging op onderzoek uit nadat er iets vreemds was voorgevallen in de herberg bij Hluthvar. Er was iets uit een paard zijn buik gekomen en het leek iets spinachtigs te zijn. Het spoor van het monster liep richting de oude dwergengangen onder Hluthvar. We kwamen veel slijm op de muren tegen en alle wachten die normaal gesproken de gangen bewaakten waren nu opeens nergens te vinden.
Op een gegeven moment vonden we ze en daarnaast ook niets anders. Het was een heel vreemd monster. Grimbeard en Mel vielen het aan, maar moesten het duur bekopen. Grimbeard's bijl was helemaal naar de knoppen, Mel's ijs zwaard was minder magisch geworden en haar magische elven chainmail was ook weggesmolten omdat het beest zuur bloed had.
Direct daarna werd de hele groep, inclusief het beest, weggeteleporteerd en bevonden ze zich opnieuw in de Underdark. Daar werden ze aangesproken door niemand minder dan Tim en de Drow magier Kurastan, die op Grimbeard geexperimenteerd had. Kurastan was er niet erg blij mee dat het experiment nu mislukt was door het kapot gaan van Grim's bijl.
De groep moest alle wapens en magische voorwerpen, die als wapens konden dienen, inleveren. Daarna werden ze door Drow bewakers naar hun cellen gebracht, die er echter meer als luxe appartementen uitzagen. Daar kon de groep zich opfrissen.
Grimbeard werd door Kurastan opnieuw benaderd, met de vraag of hij een nieuwe bijl wilde maken, waar de dwerd natuurlijk direct op inging.
Aan Rolf werd ook iets dergelijks gevraagd, maar nu met een boog, waar hij ook gretig op inging. Hij maakte een boog als proef om te bewijzen dat hij bogen kon maken, maar de Drow wilden hem testen op een slaaf en schoten de slaaf ook neer, Rolf achterlatend die nu moet bedenken of hij in had moeten grijpen of niet.
Eldred, Fir' lag en Mel werden gevraagd om te eten met Kurastan en Tim. Zowel Fir' lag als Eldred werden apart door Kurastan meegenomen naar een laboratorium waar hij vele experimenten deed, waaronder een experiment met het dna van Eldred en Grimbeard. Hij wilde weten hoe Eldred en Fir' lag daar over dachten en of ze mee wilden helpen met het voltooien van een experiment.
Tim voerde in de tussentijd Mel een philter of love en nam haar mee zijn appartement.
Fir' lag ging terug naar zijn kamer om na te denken over het voorstel van Kurastan.
10 maart
We verblijven nog steeds in het domein van Kurastan. Tim geniet van het gezelschap van Mel en misschien geldt dat andersom ook wel. Grimbeard is nog steeds aan het smeden en de rest doet ook iets, ik weet alleen niet meer wat.
Dan wordt Grimbeard uitgenodigd om met de rest van de paty en de onderdanen van Kurastan mee te eten in de grote zaal. Er wordt een opmerking gemaakt over Grimbeard die Grimbeard niet kon waarderen. Er volgen weer een paar typische Grimbeard momenten. Uiteindelijke weet een drow in een glazen harnas de halsband bij Grimbeard om te doen die hem apatisch maakt vlak nadat hij kutdwerg had gezegd.
Om een of andere redenen worden Mel en Grimbeard naar een arena geleid waar ze tegen elkaar moeten vechten. Mel heeft haar zwaarden terug en Grimbeard krijgt een soort orken bijl aangeboden. Grimbeard voelt zich zwaar beledigd en weigert met die bijl te vechten. In plaats daarvan gebruikt hij zijn vuisten. Hoewel de strijd vrij gelijk opgaat blijkt Mel met haar zwaarden te sterk te zijn tegen de ongewapende Grimbeard. Op het moment dat Grimbeard gedood wordt verandert zijn lichaam in stof dat op een zucht wind wegwaait (geloof ik). Het gevecht blijkt een soort illusie te zijn geweest.
Rolf begint indetussen aan zijn boog die aan het gelinkt gaat worden maar zijn fetcher capaciteiten laten hem in de steek en de boog mislukt helaas. Grimbeard slaagt echter wel in het herstellen van zijn bijl. De bijl wordt getest maar de weken van smeden blijken toch zwaar te zijn geweest en Kurastan is niet helemaal tevreden. Hij draagt ons op de zentarims te gaan opzoeken in de bergen.
Via de dungeon of death verlaat de party de underdark. We gaan op weg richting het noorden waarbij we de bergen aan onze rechterhand houden. Onderweg worden we gespot door een zooi goblins en orcs. Ze vallen ons aan en wij maken ze af, alle 117 goblins en 61 orcs.
17 maart 2007
We trekken verder richting het noorden. We besluiten nog even een dorp te bezoeken om voorraad in te slaan voordat we de bergen echt intrekken. Omdat we enige haast hebben besluiten we dit keer maar even geen herrie te schoppen. Als we een halve dag op weg zijn steekt er een sneeuwstorm op. Het wordt snel donker en met enige moeite vinden we beropwaarts een grot. De grot wordt bewoond door ?????. Na een paar flinke klappen is de grot weer onbewoond en brengen wij de nacht door zonder te bevriezen. Enkele party leden hadden als penalties van de DM gekregen omdat ze bevriezings verschijnselen hadden. De volgende dag sneewt het nog steeds en tegen de schmering annexeren we weer een grot.
Omdat het brandhout bijna op is gaat Grimbeard naar buiten om een boom om te hakken. Hij vergeet daarbij dat het steenkoud is en dat het zicht zeer beperkt is. Dat realiseert ie zich pas als de boom om is en hij de weg terug niet kan vinden. Omdat de DM ook niet echt meewerkt bedenkt Grimbeard een igenieus plan en vindt de grot toch nog terug.
In m'n verslagen monster boekje staan ook nog wat initiates en skeleton horses maar ik weet niet meer waar we die verslagen hadden.
13 april 2007
We vervolgen de weg door de yellow snake pass. Ikzelf op een paard en de rest nu ook. Hadden ze nu maar wat van dieskelet paarden 'bewaard' dan had ik niet zoveel van mijn spreuken hoeven op te offeren. Maar ja op deze manier schiet het wel 'n stuk sneller op. 't is hier zo koud dat ik hier zo snel mogelijk doorheen wil komen. Gek genoeg schijnt Mel niet zo veel last te hebben van de kou.
In de hele verte zien we een fort in de berg helling zitten. Misschien zijn ze daar we zo gastvrij dat ze ons een warm plekje bij de openhaard aanbieden. Helaas kijken we tegen de zon in zodat we niet goed zien wat voor mensen er wonen. Op een gegeven moment komen er 9 mensen op skelleten paarden aan draven. "Mooi onze ontvangscommissie, Dat hadden ze nou niet hoeven doen" Ze hebben een witte vlag bij zich. Dat is gek maar natuurlijk wel gerustellend voor nieuwe bezoekers. Mel en Grimbeard lopen naar voren om ze te woord te staan, terwijl de rest zich een beetje verspreid opsteld. Ik rijd naar Rolf toe en zorg dat hij onzichtbaar word. Zo een kleine verrassing aan onze kant kan nooit kwaad. Ze vragen tol om door deze pas te mogen, wat een stelletje bandieten zeg. En de tol is niet eens in goud of zilve, nee de prijs is 1 mensenleven of 2 paarden. Hmmz ik loop er nog over na te denken om een gesummonen paard aan te bieden, maar Mel loopt al dichterbij en zegt: "Hier heb je je tol." En hakt met haar 2 zwaarden in op de tol vrager.
Na 3 ronden gevochten te hebben klink er een alarm uit het fort. Ik zie de ogen van Grimbeard al helemaal beginnen te glimmen, en hij zal vast denken "Gehakt dag vandaag". Na ook die tweede groep te hebben overtuigd dat ze in de hell beter af zijn dan hier levend tol te vragen, moeten we eens gaan bedenken wat we tijdens de nacht doen. De twee gevechten hebben een behoorlijk aantal spreuken gekost dus een lekkere warme slaapplaats voor de nacht kan geen kwaad. Misschien moeten we de gastvrijheid in het fort maar 'ns gaan afdwingen.
21 april 2007
Dit is in grove lijnen wat er deze zaterdag weer allemaal gebeurde. Zonder veel problemen kunnen we het fort betreden. Op de binnenplaats beseffen we ons eens te meer dat dit fort wel heel bekend voorkomt. Een deel van het fort is uitgehouwen in de bergwand waartegen het fort is gebouwd. Vreemd genoeg lijken er geen verdedigers meer in het fot aanwezig te zijn terwijl we zeker weten dat ze er wel moeten zijn. We kijken even rond over de binnenplaats en besluiten dan toch maar het achterliggende gedeelte te gaan onderzoeken. Binnen worden we overvallen door een vreslijke stank. Als we dieper de bergwand in lopen wordt de stank steeds erger. Hier blijken de rest van de verdedigers zich verschanst te hebben maar na een paar rake klappen is het snel gedaan. Als we de grot verder onderzoeken komen we de bekende vertrekken tegen zoals een kantine etc. Plotseling worden we van achter aangevallen. In de toren bleken ook nog verdigers te zitten. Hier wordt ook snel korte mette mee gemaakt. We overnachten in het fort, dat wil zeggen op de binnenplaats.
We trekken verder de pas in. Na enkele uurtjes zien we een volgend fort. Op de muren zien we een dertigtal kruisboogschutters met heavy crossbows. De range van die bogen is 240 yard dus we kunnen niet al te dicht bijkomen. Voor het fort zien we nog een aantal andere fighters staan eveneens gewapend met crossbows. Eldred spreekt een protection from normal missile uit en een fly en volgens mij ook nog een invisibility op Rolf. Een paar extra protections from normal missiles was handig geweest maar Eldred wist natuurlijk niet dat we dit fort zouden tegenkomen (en als je toch alleen maar jezelf hoeft te beschermen heb je er niet meer nodig). De fighters komen naar voren en blijven op een redelijke afstand staan. Dan blijkt er ook nog een stone golem op te staan onder commando van de leider van de fighters. Big mistake. Fir'lag laat zijn waarde weer blijken en cast een succesvolle command op de leider. Het dwingt de leider tot aanvallen en stormt op ons af. Nog voordat hij Grimbeard en Mel bereikt (die nog wel buiten schotsafstand van de crossbow mannen staan) sterft hij, ik weet niet meer precies hoe. De golem loopt wel gewoon door maar wederom is Fir'lag slim. Hij stormt op de golem af en past zijn pass wall toe. De golem verliest daardoor een been en valt neer. Wat Fir'lag hiermee hoopt te bereiken is ons toch niet helemaal duidelijk maar dat zal hij de volgende sessie hoop ik wel duidelijk maken. We zijn benieuwd wat voor'n prachtige theorie hier weer achtersteekt.
28 april
Mel en Grimbeard hebben er schoon genoeg van en zetten nu ook de aanval in. De golem is al snel exit en Mel trekt zich terug. Grimbeard die weer eens zijn saving throw mist (hoe kan het ook anders) wordt door de slow aura van de golem enkele rondes uitgeschakeld maar stoot daana door naar een aantal crossbow mannen die netjes een voor een worden afgemaakt. Rolf velt intussen ook diverse vijanden met zijn boog, zelf wordt hij nauwlijks geraakt door zijn verdekte opstelling. Eldred, onze fearless leader, (wauw wat een vent) vertrouwd iets minder op zijn AC van - zoveel en heeft zichzelf toch voor de zekerheid maar onzichtbaar gemaakt en hij vliegt. De gargoyles zijn daar niet zo blij mee en hebben de grootste moeite om Eldred aan te vallen. Eldred weet het grootste deel van deze vliegende beesten af te maken. De vijand beseft nu eindelijk dat we niet zomaar een stelletje avonturiers zijn en besluit wat er nog leeft terug het fort in te roepen.
We besluiten van dit moment gebruik te maken en op onze skeleton horses terug naar het eerste fort te rijden. Al snel wordt de achtervolging op ons ingezet. Grimbeard galopeerd voorop en snapt niet waarom de rest geen haast heeft. Al snel blijkt dat Frilag een van zijn mindere momenten heeft (ja, naast geniaal is het soms ook behoorlijk stom). Hij treuzelt en hij moet gered worden door Eldred (en Rolf?). Hoe dan ook, we weten ons op tijd terug te trekken in het fort. Ik weet niet of nog verder gingen.
6 mei
We hebben ons in het fort veschanst maar de vijand laat ons niet met rust. Een heel kamp wordt voor het fort opgeslagen. Er worden mannen langs de hellingen omhoog gestuurd en er wordt zelfs een grote crossbow war machine in elkaar gezet. Er gebeurd van alles, ik weet niet precies wat allemaal maar hier enkele hoogte punten. De grote crossbow wordt geladen met een of ander brandend goedtje. De DM gooit 20 en het hele fort staat in de hens behalve de muren die van steen zijn. De mannen die langs de helling omhoog worden gebracht door een gargoyle (Eldred had het klimtouw verzwakt) worden afgeslacht door Eldred, Emeldir en Grimbeard. Het volgende schot van de grote crossbow is een fumble (gerechtigheid). Uiteindelijk weet de vijand toch het fort in te komen. Grimbeard springt omlaag en valt aan. De rest van de party gaat nu ook frontaal in de aanval en de vijand wordt verslagen. Er gebeurde nog veel meer maar dat weet ik niet precies meer. Ik dacht dat we tot zover waren gekomen.
Oh ja, er gebeurde ook nog van alles met een engel enzo maar hoe dat precies zit moet je aan Taco vragen want ik weet het niet meer (heeft zeker geen indruk gemaakt).
26 mei
Omdat het halve fort is afgefikt besluiten we te overnachten in de tenten die de crossbow mannen hadden opgezet. De nacht blijft rustig. Eldred heeft zich bedacht dat een permanent fly wel handig zou zijn. Hij weet zijn wish goed te formuleren en heeft nu fly at will, deze permancy kost hem echter wel een constitution point maar dat schijnt hem geen flikker uit te maken. De rest is intussen al op weg gegaan naar het fort van de crossbow mannen.
Eldred is inmiddels weer bij de groep als we het fort naderen. Samen met Grimbeard besluiten ze maar eens een kijkje te gaan nemen in het fort. De rest wacht gedulig af totdat het sein veilig is gegeven. Het fort lijkt verlaten en de rest komt nu ook naar het fort. Hoe het nu ging weet ik niet exact meer maar volgens trapte Grimbeard weer eens een deur in en werden Eldred en hij aangeallen door twee levende stanbeelden en een priester. Deze superfighters blijken een echte challenge te zijn voor Grimbeard. Eldred houdt intussen de priester bezig die zich achter zijn bureau heeft vershuilt. Samen met de hulp van Mel, Rolf en Firlag worden de super fighters verslagen. De priester weet echter te door een luik in de vloer te ontkomen.
Grimbeard weer lekker op dreef rukt het luik open en springt naar beneden. Hij krijgt natuurlijk falling damage en wordt onderweg ook nog geelektrocuteerd door een glymp of warding. Niet in het geheel uit het veld geslagen mist hij natuurlijk wel zijn saving throw vs. spell van de fear die de priester cast. Grimbeard vlucht maar Eldred (wauw wat een vent) maakt gauw korte mette met de priester.
Er blijkt nog een kamer te zijn een paar meter onder de eerste. Rolf en Firlag onderzoeken deze kamer maar er blijkt iets vreemd aan de hand te zijn met deze kamer. Firlag geintrigeerd door dit mysterie weet uit te vissen dat deze kamer fungeert als een soort bag of holding. Hoe dan ook. Beide kamers worden geript van alle waardevolle spullen. Moe van de dag overnachte we in het fort.
Midden in de nacht worden we aangevallen door drie thieves. Er wordt een flesje door de schoorsteen naar beneden gesmeten dat een wolk van een soort slaapmiddel bevat. Wonder boven wonder weet Grimbeard drie maal zijn saving throw vs. poison te halen en Eldred (onze fearless leader) blijkt ook goed bestand tegen het slaapmiddel. De dieven blijken iets minder stevig te zijn dan de superfighters maar niet minder gevaarlijk. De aanval was goed gepland. De ramen waren van buitenaf gesloten en de thieves hadden bescherming tegen het slaapmiddel. Ze wilden blijkbaar niet wachten tot iedereen in slaap was gevallen. Eldred maakt er weer een paar af. Grimbeard probeert intussen buiten te komen en onderweg nog een thief af te maken. Bij het doorlopen van de deur wordt hij op een haar na gemist door een boomstam die een dief op het dak op hem neer wou laten komen. De klunzige dief donderd zelf ook van het dak en wordt vakkundig door Grimbeard in elkaar gerost. Eldred is inmiddels ook klaar met zijn dieven en de slapende party members worden naar buiten gebracht waarna zij wakker worden gemaakt. Eind goed al goed maar het dieven fort verderop blijkt dus als op de hoogte te zijn van onze komst.
26 mei
Na een siege overleefd te hebben, een engel op bezoek te hebben gehad en een goede nacht rust, gaan onze helden op naar het fort waar de siege mensen vandaan kwamen. Hier aangekomen zien ze het fort zover verlaten en gaan ze direct door naar het hoofdgebouw. Daar loopt Grimbeard heldhafitg naar binnen na de deur ingebeukt te hebben. Hier wordt hij ineens door twee standbeelden aangevallen die naast de deur stonden. Na een knokpartijtje is alles dood wat hen aanviel, en zijn de schoenen van Rolf een beetje smerig geworden. De standbeelden bleken de overlevenden te zijn van de siege die zich vermomd hadden, verder was ook een priester afgemaakt. Na wat rondzoeken komen ze een kamer tegen die te bereiken is via een gat in de vloer. Dit gat blijkt meeneembaar te zijn!
Onze helden overnachten eens lekker in hun nieuwe onderkomen als ze in de wacht van Eldred (wat een held!) plots worden aangevallen met een slaapgas. Eldred (wat een held! Wat een leider!) schud het effect van zich af en poogt iedereen wakker te maken. Rolf en Emeldir hebben echter al te veel gas binnen gekregen en blijven pitten. Grimbeard trekt zich er weinig van aan maar wordt maar langzaam wakker. Tegen de tijd dat Fir'lag opstaat stormen er een aantal dieven naar binnen waar hij samen met Eldred de strijd mee aanbind. In de tussentijd is de naakte dwerg wakker geworden en stormt naar buiten toe, in de tussentijd rustig twee vijanden afmakend!
Emeldir is blij dat ze slaapt.
Buiten aangekomen valt een dik blok hout en vlak erna een andere vent van het dak vlak achter Grimbeard. Die vind dit niet zo grappig en mept zijn hoofd eraf. Er valt wat buit te verzamelen en Rolf en Emeldir worden wakker gemaakt. Door alle strijd zijn er wel lijken erbij gekomen en Emeldir en Rolf zitten onder het bloed. Emeldir ontdoet zich van kledij op een afgelegen plekje in het gebouw terwijl Eldred onzichtbaar de wacht bij haar houdt zodat geen andere viespeuken haar wat aan kunnen doen nu ze naakt is (wat een held!).
De nacht verloopt rustig en Eldred heeft in de ochtend een prachtig idee en roept machten aan om hen een nieuwe bondgenoot te geven in hun strijd voor meer geld en vrouwen (hij is zooooo slim!). Rolf is het echter niet eens met de wijze waarop dit gebeurt en slacht het net gecreeerde skelet genadeloos af, tot groot verdriet van Eldred. Echter na wat op en neer gecast blijkt Eldred toch wel Rolfs aller aller aller beste vriend te zijn (dat kan toch ook nauwelijks anders? Wat een vent die Eldred) en dat skeletje...ach, dat was toch zo erg ook niet?
De helden gaan verder op weg naar het zuiden en er word een nieuw fort ontdekt. Hier zouden dieven opgeleid moeten worden naar het schijnt. Er rijdt iemand op een paard weg richting zuiden en er is kort het idee om deze persoon te achterhalen, maar dit wordt als niet haalbaar geacht. Eldred gebruikt een spreuk om de beste scout die de helden tot hun beschikking hebben onzichtbaar te maken, waarna deze het fort eens van dichterbij gaat bekijken. Er wordt een plan geformuleerd wat er op neerkomt dat ze zich beter moeten voorbereiden en ze dus maar weer terug rijden. Dan worden ze echter wel opgemerkt door een gargoyle die weer terugkeert naar het fort.
Grimbeard ziet heeeel ver weg een puntje dat iets weg heeft van een draak.
Terug bij het oude fort merken ze een ondood paard op dat achter hen aan hobbelt. Deze heeft een kistje in zijn borstkast zitten dat Emeldir heldhaftig onderzoekt op vallen dergelijke gezien Eldred druk bezig is met nadenken over het hoe en waarom (hij was echt NIET bang hoor! Kan toch ook niet? Zo'n heldhaftige elf?). Na een aantal vallen onschadelijk te hebben gemaakt en wat spreuken gedispelled te hebben valt eindelijk van alles op te maken. Er zaten twee scrolls in het doosje, eentje met een wanted poster (iedereen van de party is 1000GP waard) en een in geheimschrift geschreven code. Gelukkig is Mel enigszins bekend met deze code die ze vaker heeft gezien in haar strijd tegen de Zhentarim (knap en nog slim ook!) terwijl Eldred slechts te bouwen heeft op zijn ongelofelijke intelligentie (dan kan het toch al niet misgaan?).
Het wordt ontcijferd dat ze worden uitgedaagd, maar wat dit precies is staat er niet in. totdat Mel een oude truc gebruikt en het papiertje boven een vlammetje houdt en een geheime boodschap tevoorschijn komt waarin de uitdaging wat meer beschreven staat: een tocht door een doolhof! Er wordt heel lang gediscucieerd door de party of ze deze uitdaging moeten aangaan of dat ze gewoon alles moeten afmaken zoals eerst de bedoeling was. In eerste instantie is alleen Rolf mans genoeg om de uitdaging aan te willen gaan, maar nadat Fir'lag zegt dat hij plane shift zou kunnen doen wilt iedereen ineens meedoen.
Verder onderzoek levert de party nog een handspiegeltje op met drie stippen op, gevonden door Grimbeard in een niet-meer-dubbele-bodem van het kistje, en een scroll met de kaart van het doolhof op (gevonden door Rolf in het achterbeen van het skeletpaard). Eldred gebruikt de rest van de avond om vier kopietjes te maken van de kaart die hij prompt allemaal in zijn eigen rugzak steekt.
De helden gaan vol goede moed richting de uitdaging (Rolf:'tien minuten hebben we nodig. Hoogstens!') en als ze in de buurt van het fort zijn roept Grimbeard uit volle borst dat de uitdaging geaccepteerd is. Vlak daarna komt Fir'lag tot de ontdekking dat hij de planar sphere niet tot zijn beschikking heeft (ongerustte blik bij vrijwel de hele party). Maar Eldred roept heldhafitg dat hij kan teleporteren en iedereen is weer wat geruster.
Er komt een pompeus gekleed iemand aan rijden met een irritant hoog stemmetje die hen feliciteerd met het aannemen van de uitdaging en het nog eens uitlegt, terwijl hij ze een klein zandlopertje geeft. De uitdaging is om binnen twee uur het doolhof doorkruist te hebben. Elk levend lid van de party krijgt als beloning 1000GP en een magisch voorwerp uit de persoonlijke collectie van de meester. Verder krijgt de hele party een vrijgeleidde tot het volgende fort. Het doolhof wordt door de meester in de gaten gehouden en de helden dienen op deze manier als amusement. Ze mogen alles doodmaken dat ze tegenkomen, inclusief de jongere dieven als ze deze te pakken krijgen.
Vol goede moed stappen de helden in de lift naar benenden, dar aangekomen, blijkt de vloer vrij onstabiel en de muren bedekt met een vreemd oppervlak waar je duizelig van wordt als je er langer naar kijkt. De gangen zijn 5 meter breed en hoog en de helden beginnen rustig aan hun tocht door het doolhof. Al snel valt Grimbeard bijna in een grote plas met troebel water, maar kan er nog net overheen vliegen. Eldred en Rolf vliegen vervolgens de andere partyleden over. Wat verder op blijken er onzichtbare draden gespannen te zijn tussen de muren en wanneer deze doorgehakt worden schieten er zeer veel darts langs en door onze helden! Na wat nagedacht te hebben offert Eldred zich op als levend schild terwijl Grimbeard door de draden heen rent. Eldred houdt hierbij alle darts tegen zodat de helden ongeschaadt door kunnen lopen. Halverwege echter komt Grimbeard vast te zitten aan kleverige draden die vast blijken te zitten aan cavefishers. Deze worden echter vrij snel afgemaakt en Emeldir neemt even de plek van Grimbeard over en snijdt alle draden door terwijl Eldred nog meer darts tegen houdt.
Bij een volgende bocht komen ze een gootje tegen en wat later besprongen door twee jonge dieven die al snel twee jonge lijken zijn. Rolf raakt verlamt door een skelet aan te vallen dat in een gelatinous cube blijkt te zitten en Grimbeard valt even later in een kuil met giftige speren in. Na weer wat langer getreuzeld te hebben zijn die tien minuten van Rolf allang voorbij en staan ze voor hun eerste grote ruimte. Deze is volledig in duisternis gehuld en magisch licht lijkt geen effect te hebben. Eldred gaat heroisch naar binnen en voelt koude rillingen over zijn lijf gieren terwijl hij naar de uitgang zoekt. Deze vind hij, maar niet voor een ijzige klauw hem heeft kunnen grijpen. Het angstzweet brak hem verder uit maar hij haalde nog net de uitgang.
En daar staan de helden dus...
13 oktober
Nou nou nou! De helden staan dus midden in de dungeon en na veel overwegingen gaan ze toch maar door. Ze gaan voorbij de enge donkere kamer en komen daar Eldred weer tegen die beweert verderop bijna ontploft te zijn en zijn magische voorwerpen allemaal kwijt te zijn geraakt. Dus gaan ze verder zonder al te veel op hun glorieuze leider te letten. Wat volgt zijn ontzettend veel vallen en af en toe een klein knokpartijtje die ze met veel moeite doorstaan. Na een spiegel gebruikt te hebben waar cijfertjes op kwamen om een of andere gang vol lazerstralen te ontmantelen komen ze bij wat blijkt de laatste gang aan voor het einde. Er wordt een val gevonden die Mel dapper af laat gaan. Er onstaat een soort gifwolk, maar Mel rent, op aanmoediging van Eldred, er gewoon doorheen om de weg te wijzen. Echter na een aantal meters versteend ze gewoon! Rolf heeft het geniale idee om een deken over zich heen te doen en die in de fik te steken als bescherming tegen het gas. Hierbij maakt hij mooi gebruik van de ring of fire resistance van Grimbeard. Na drie saving throws gehaald te hebben haalt hij inderdaad het einde van de gang! Daar vind hij een hendel met een groot bord erboven (waarop staat: NIET AAN DE HENDEL TREKKEN!), waar hij prompt aan trekt om vervolgens tegen de muur op geplet te worden. De rest lijkt het toch niet zo verstandig om dit te doen en zoekt naar een alternatief. Na een hoop wikken en wegen en het af laten gaan van een ander val, bedenken ze dat sinds het gas na een tijdje toch wel wegtrekt en dat door de fakkels, die de val verder triggeren te doven, ze relatief veilig aan de overkant kunnen komen.
Rolf had in de tussentijd voorbij het gordijn gekeken en daar even gezeten met wat ventjes en bier gedronken, maar kwam toch maar weer naar buiten toen hij Eldred hoorde roepen om hem. Iedereen stond dus samen voor het doek te staan en ze wilden nu wel eens weten waarom Eldred zo vreemd deed de laatste tijd in de dungeon. Hij wist ze te overtuigen dat het wel meeviel, waarna ze hem weer enigszins durfdn te vertrouwen. Hij had in de tussentijd de wapens van de versteende Mel afgenomen en vroeg aan Grimbeard voor zijn ring of fire resistance om heel even wat uit te proberen. Dit bleek een fireball op de hele party te zijn, waar Rolf wel erg moe van werd en maar lekker erbij ging liggen terwijl Grimbeard er op los hakte op Eldred. Deze lostte prompt nog een icestorm op de locatie en spleet vervolgens mooi in tweeen rond de bijl van Grimbeard. Hij bleek dus al een hele tijd een doppelganger te zijn! Na vervolgens nog een tijdje zichzelf te genezen besloten ze naar het einde van de dungeon te gaan, waarbij Grimbeard het uurglas naarbinnen gooide net op het moment dat de laatste korrel zand erdoorheen liep! Grote explosie en alle initiates waren dood! Er werd nog tegen gesputterd dat ze geen rode knop hadden ingedrukt, wat Rolf weer niet kon laten en dus kreeg hij een magische opsodemieter.
Dit kon Grimbeard niet appricieeren en hij greep de leider van de dieven bij de keel. Deze was niet onder de indruk totdat Eldred vanuit het niets hem ineens in een slak toverde welke op spectaculaire wijze door Grimbeard werd geplet! Na nog een knokpartijtje met de anderen die over waren hadden ze gewonnen en veel buit binnen gehaald! Iedereen mocht hier wat uitkiezen en voor Mel werd een mooie Elven chainmail +2 uitgekozen. De anderen verdeelden een staf of thunder and lightning, een ring of invisibility, een ring of shooting stars en een short sword of Mask over zich. En toen kwam de tocht naar het einde!
Na het doorlopen van nog een gangetje omlaag kwamen ze in het hol van een grote rode draak terecht! Na veel te korte combat waar de helden veel te weinig schade toegediend kregen maakte ze het nobele dier af en bekeken de buit. Veel geld maar verder niet zo veel bijzonders. Echter daar lag een kaartspel dat Eldred na een tijdje kon identificeren als een Deck of Many Things! De verleiding niet kunnen weerstaan begon de party in het wilde weg kaarten te trekken met het volgende resultaat:
- Emeldir werd een echte babe en kreeg permanent 18 Charisma en een small keep ergens op de wereld. Tevens veranderde haar alignment drastisch! (wat dat wordt nog door de DM bepaald)
- Rolf de dappere en soms wat domme ranger: Verliest al zijn geld en 10000xp's! Verder is hij vatbaarder voor petrification waar hij permanent een -3 saving throw penalty op krijgt! Daarna vind hij nog 50 gems of 20 juwelen ter waarde van 50000GP en genoeg XP's om bijna een level te stijgen. VErder nog een schatkaart en een longsword +1
- Firlag de onwijs gave gnome: Wordt wat dommer (-3 Int), maar ook wat wijzer (+2 WIS), verder zal hij een level stijgen zodra hij de volgende tegenstander verslaat die hij tegenkomt. Hij verliest ook al zijn geld, maar dat had hij toch al weggegeven. Maar hij veroorzaakte ook ruzie met iets of iemand die nu erg boos op hem is om vervolgens te verdwijnen en door iets of iemand gevangen genomen te zijn!
- Grimbeard the Gey, great, en greet: Hij maakt dezelfde figuur als Firlag behoorlijk pislink die prompt zijn ziel van hem wegneemt!
21 oktober
Het zootje zit in het labyrint. Fir'lag is verdwenen en Grimbeard gedraagt zich heel erg raar. Grimbeard krijgt van Eldred de opdracht om de tanden van de draak af te hakken en mee te nemen. In de tussentijd probeert Mel in het boek van Kurastan een boodschap door te geven dat Fir'lag weg is en of hij misschien kan helpen om hem te vinden.
De groep besluit om het labyrint te verlaten en begeeft zich naar het fort. Ze overleggen of ze het fort met geweld willen innemen en alle 40 wachters doden, maar voorlopig lopen ze gewoon naar het fort, waar ze met verbazing begroet worden door de wachters, aangezien maar weinig mensen uit het labyrint komen. De groep wordt binnengelaten, maar Mel eist dat ze naar de kamers van de leider gebracht worden en Eldred wil ook met de leider praten om de beloning te krijgen die hen beloofd was. De wachters reageren verbaasd, aangezien de groep de leider al in het labyrint tegengekomen moet zijn. Eldred en Mel spelen even alsof ze hem niet gezien hebben.
In de kamer van de leider met de ingang naar het labyrint maakt de groep het zich gezellig en ze praten met de aanvoerders van de wachters. Ze komen erachter dat de wachters zich stierlijk vervelen en eigenlijk wel hartstikke aardig zijn. Uiteindelijk weet Mel hen zover te krijgen om zich bij de groep aan te sluiten, aangezien hun contracten als huurling eigenlijk vernietigt zijn omdat de groep de leider heeft gedood. Ze geeft hen hun restante loon en een brief zodat ze zich zonder problemen bij Hluthvar bij de wacht van de tempel van Helm kunnen melden zodat ze een beter betaalde baan hebben, totdat Mel haar eigen keep gevonden heeft en ze daar naar toe kunnen.
Eigenlijk vinden de soldaten dat ze niet weg kunnen gaan zonder het fort bewaakt achter te laten. Eldred vindt een oplossing, namelijk dat ze lijken opgraven en die animeren, dan plegen de wachters geen contactbreuk aangezien het fort dan bewaakt achterblijft. Grimbeard gaat graven en Rolf gooit een homo leider van de groep, magiertuup, het labyrint in, wordt aangevallen door een dief en doodt die, waardoor er nog een lijk extra is.
Mel krijgt krijgt een boodschap door van Kurastan, dat Fir'lag zich hoogstwaarschijnlijk bij een vijand van de groep in de Abyss bevindt. Aangezien de groep maar een locatie kent waar ze volk uit de abyss bevochten hebben, namelijk de Dungeon of Death, besluiten ze met de groep wachters mee te reizen naar Hluthvar. Mel is blij aangezien ze zo een bloedbad heeft kunnen voorkomen en 40 mensen nu in principe voor zich heeft gewonnen.
Onderweg rijdt een groep wachten van Helm het zootje ongeregeld tegemoet. Ze laten blijken dat Hluthvar, Hill's Edge en andere geallieerden de groep gevolgd heeft sinds ze weer op het oppervlak waren en dat ze dus van de lege forten weten. De groep is uitgezonden om de forten te belegeren voordat de Zhentarim dat kunnen doen.
De groep komt uiteindelijk in Hluthvar waar ze als helden worden ontvangen. De priesters van Helm vertellen dat ook zij erachter zijn gekomen dat Fir'lag in de Abyss is. Ze geven speciale medaljons mee, waarmee de groep terug naar de tempel van Helm kan teleporteren vanuit de Abyss. Ook krijgen ze extra potions of extra healing mee, en nog 2000 gold pieces vanwege bewezen diensten.
Het zootje ongeregeld reist naar de Dungeon of Death, waar ze door een Imp naar Estelia de Alufiend geleidt worden, die nu de leiding over de Dungeon of Death heeft en een paladin als vriendje. Ze wil de groep wel naar de Abyss halen, als de groep haar de sphere teruggeeft die zij meegenomen hadden toen ze er de vorige keer waren. Dat is geen enkel probleem en Eldred haalt de sphere uit de rugzak van Grimbeard.
Estelia opent een portaal en leidt hen naar haar moeder, een succubus. Zij kan hen helpen om bij Viscaris te komen, die eerst de leider van de Dungeon of Death was. Ze wil alleen helpen als de party 20000 goldpieces en 5 magische items neerlegt in ruil voor haar hulp. Eldred legt het in zijn eentje neer. Ook krijgt Mel een speciaal zwaard mee om de Tan'aari mee te doden en alleen zij mag hem doden. De groept heeft ook speciale olie meegekregen om hun wapens mee in te smeren zodat zij hun volle potentieel behouden in de Abyss. Een Tan'aari witch brengt de groep aan de rand van de "Bloodwar" die Viscaris heeft met andere Tan'aari. Echter nog geen enkele sighting van Fir'lag, waardoor Mel denkt dat de Tan'aari hem hebben opgesloten in zijn eigen portable hole.
De groep gaat een zware strijd aan met de Tan'aari, een grote, een twintigtal Eyewings, Dretches en nog meer. Rolf leent Mel zijn vliegende laarzen zodat zij en Eldred vliegend hun fireballs op het leger van Viscaris kunnen gooien, waardoor ze er meer dan de helft doden en Rolf en Grimbeard daar hun werk kunnen doen. Eldred en Mel gaan in de lucht de strijd aan met Viscaris en Mel doodt hem uiteindelijk. Ze heeft wel in zijn deathgaze gekeken waardoor ze langzaam in een ondode verandert. Ook wordt ze helemaal gek aangezien het zwaard een soulstealer is. Grimbeard en Rolf zitten vast in darkness. Eldred onderzoekt het lijk van Viscaris en vindt Fir'lag inderdaad in zijn eigen portable hole. Ook vindt hij een sphere waarin Grimbeard vast zit.
Mel is helemaal gek geworden en de groep moet snel handelen voordat ze hen afmaakt. Uiteindelijk weet Rolf Mel te overbearen en teleporteert de groep terug naar de tempel van Helm, waar Mel van haar disease en curse wordt verlost. Ook het zwaard verdwijnt, waar Mel de stem van de succubus hoort die haar bedankt. De priesters van Helm bevrijden de ziel van Grimbeard, waardoor hij ook helemaal de oude wordt en de groep besluit een tijdje in de tempel te blijven zodat ze kunnen bijkomen van hun avontuur in de abyss.
|
|